Miło nam poinformować, że Polska po raz trzeci weźmie udział w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Obywatelskich (International Civic and Citizenship Education Study). Badanie będzie prowadził Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
ICCS to największe międzynarodowe badanie dotyczące edukacji obywatelskiej, które stawia sobie za cel odpowiedź na pytanie, w jakim stopniu młodzi ludzie są przygotowani do pełnienia roli obywatela w demokratycznym społeczeństwie. ICCS bada wiedzę i rozumienie zagadnień z zakresu edukacji obywatelskiej, a także postawy i zaangażowanie obywatelskie uczniów. W badaniu uczestniczą uczniowie w ósmym roku edukacji szkolnej, w Polsce uczniowie 8 klasy szkoły podstawowej.
Badanie jest organizowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). Do tej pory odbyły się trzy edycje badania. Polska uczestniczyła w dwóch z nich – w 2009 oraz 2022 roku. W 2022 roku polscy uczniowie uzyskali jeden z najwyższych wyników w zakresie wiedzy i rozumienia kwestii obywatelskich spośród 20 krajów. Jednocześnie badanie pokazało, że polscy ósmoklasiści charakteryzują się bardzo niskim poziomem zaufania do innych ludzi i do instytucji, a także, że – szczególnie krytycznie na tle rówieśników z innych krajów – oceniają funkcjonowanie systemu politycznego.
W najnowszej edycji badania ICCS 2027 wezmą udział uczniowie i szkoły z prawie 30 krajów świata. Uczniowie w Polsce po raz pierwszy będą uczestniczyć w badaniu w wersji cyfrowej, prowadzonym na komputerach, co pozwala na wykorzystanie bardziej interaktywnych zadań. W tej edycji szczególny nacisk położony jest między innymi na kwestie związane z aktywnością obywatelską w internecie i krytyczną oceną informacji na tematy społeczne i polityczne obecnych w świecie cyfrowym.
Wiosną 2026 roku w prawie 30 krajach zostanie przeprowadzone badanie pilotażowe, przygotowujące do badania zasadniczego zaplanowanego na 2027 rok. W Polsce w badaniu pilotażowym wezmą udział uczniowie z wylosowanych szkół z województwa mazowieckiego, łódzkiego i lubuskiego. Uczniowie będą rozwiązywać zadania z zakresu edukacji obywatelskiej i wypełnią dwie ankiety. Ankiety dotyczące działań szkół w zakresie edukacji obywatelskiej wypełnią także dyrektorzy szkół oraz nauczyciele uczący w klasach ósmych.
Zachęcamy do zapoznania się z raportem z poprzedniej edycji badania.

