Międzynarodowe Badanie Kompetencji Obywatelskich
zostało dofinansowane ze środków budżetu państwa.
Międzynarodowe Badanie Kompetencji Obywatelskich zostało dofinansowane
ze środków budżetu państwa.
Przykładowe, odtajnione zadania z wcześniejszych edycji badania – ICCS 2009 i ICCS 2016.
Zadanie 1.
Debata publiczna ma miejsce, gdy ludzie otwarcie wymieniają się opiniami. Odbywa się na łamach gazet, w programach telewizyjnych i w dyskusjach radiowych, na forach internetowych i w trakcie publicznych spotkań. Debata publiczna może dotyczyć kwestii lokalnych, krajowych lub międzynarodowych.
Jakie korzyści z debaty publicznej może mieć społeczeństwo?
Podaj dwie różne korzyści
Zadanie 2.
Jaki jest główny cel Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka?
Zadanie 3.
Minister w Ikslandii został złapany na przekroczeniu prędkości w czasie jazdy samochodem. Dostał mandat za złamanie przepisów drogowych.
Dlaczego minister musi zapłacić mandat?
Zadanie 4.
Główny cel istnienia związków zawodowych to…?
Zadanie 5.
Członkowie klubu młodzieżowego chcą wybrać przewodniczącego. Jeden z członków klubu zaproponował, że zostanie przewodniczącym, ale pozostali postanowili, że wybiorą przewodniczącego w drodze głosowania.
Jakie jest najlepsze uzasadnienie dla wyboru przewodniczącego klubu w drodze głosowania, zamiast wyboru osoby która wyraziła gotowość zostania przewodniczącym?
Zadanie 6.
Osoby indywidualne lub grupy czasami przekazują partiom politycznym pieniądze w formie darowizn. W niektórych krajach istnieje prawo, które nakazuje partiom politycznym udostępnienie informacji o otrzymanych darowiznach.
Dlaczego niektóre kraje mają takie prawo?
Tłumaczenie własne.
Źródło:
Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Losito, B., Agrusti, G., Friedman T. (2018). Becoming Citizens in a Changing World: IEA International Civic and Citizenship Education Study 2016 International Report. Amsterdam, The Netherlands: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Kerr, D., Losito, B. (2010). ICCS 2009 International Report: Civic knowledge, attitudes, and engagement among lower-secondary school students in 38 countries. Amsterdam, The Netherlands: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).